Imagen Salud Internacional

Oficina de Cooperació Internacional (OCI)
C/ Rosselló, 132, 6º
tel: +34 (93) 227.3321
e-mail: ocigene2@clinic.ub.es

Activitats * Salut internacional

Salut Internacional

La Fundació Clínic per a la Recerca Biomèdica (FCRB) té més de 25 anys d’experiència gestionant projectes de recerca i de cooperació internacional en el sector salut, de donants nacionals (AECID, ACCD, Fundació la Caixa) i internacionals (Comissió Europea, Bill i Melinda Gates Foundation) a Moçambic, Bolívia i Marroc.

La Salut Internacional és un àmbit d’excel·lència de l’Hospital Clínic i un referent nacional i internacional. El model es basa en la integració d’un potent grup de recerca, format per institucions assistencials i acadèmiques de primer nivell , com l’Hospital Clínic, la Uinversitat de Barcelona i ISGlobal, que desenvolupa col·laboracions i té presència en països de renta mitja i baixa (Moçambic, Marroc i Bolívia, entre d’altres)

El Centre de Salud Internacional articula les seves activitats, principalment, en dues Plataformes: Moçambic i Bolívia, i en activitats de recerca i translació al Marroc.

Plataforma de Chagas a Bolivia

L’objectiu de la Iniciativa de Chagas és impulsar el diagnòstic i el tractament de pacients amb Chagas, tant en països endèmics com en els països no endèmics, i contribuir als esforços globals per controlar la malaltia.

Un punt clau de la feina de la Iniciativa és la translació del coneixement generat per la recerca a la població. Tant a nivell nacional com a Bolívia, la Iniciativa desenvolupa projectes de recerca i d’incidència, brinda atenció mèdica a pacients afectats pel Chagas i ofereix formació a professionals de la salut en el diagnòstic i tractament de la malaltia.

Plataforma de recerca a Moçambic

Un dels projectes més emblemàtics de FCRB, gràcies, entre d’altres, a la cooperació espanyola, és el Centre de Recerca en Salut de Manhiça (CISM), que compta amb més 20 anys d’història. Enmarcat en la històrica relació de cooperació entre Moçambic i la Cooperació Espanyola, el centre va néixer de la voluntat de les persones que l’any 1995 ocupaven els càrrecs ministerials d’ambdós països, de la visió dels investigadors que des de l’Hospital Clínic de Barcelona i l’Institut Nacional de Salut i la Universitat Eduardo Mondlane de Maputo van liderar aquest ambiciós projecte. A través de la relació de col·laboració amb el CISM s’han desenvolupat, i es desenvolupen actualment, projectes de recerca vinculats amb: malaria, infeccions respiratòries agudes, diarrees, tuberculosis, VIH / SIDA, així com d’altres malalties desateses.

Projectes de recerca i cooperació al Marroc

L’any 2009, en coordinació amb el Ministeri de Salut del Marroc i el Centre Universitari Ibn Sina de Rabat (CHIS), la FCRB va recolzar la posada en marxa del primer laboratori de recerca biomèdica del sistema hospitalari. La plataforma de recerca conjunta fou una iniciativa pionera al país i ha proporcionat anàlisis i dades sòlides per la presa de decisions en l’àmbit de la salut, com ara la introducció de noves vacunes. Arrel de la seva presència estable al país, la FCRB ha desenvolupat també projectes de recerca dirigits a l’atenció materno-infantil a la província de Tetuán, enfortint els centres d’atenció primària neonatals. Amb l’objectiu de millorar el coneixement, anàlisis i investigació de les tendències i desafiaments de la salut global en la regió mediterránea i amb el fi d’orientar les polítiques públiques regionals osbre els reptes comuns, per millorar l’accés a la salut i a una millor qualitat de vida a la ciutadanía, la FCRB està constituent un Obervatori de la Salut per el Mediterrani, amb base a Marroc.